تاثیر مذاکرات 25 فروردین در روابط ایران و آمریکا

بر خلاف آنچه که برخی رسانه ها مبنی بر آغاز دور جدید مذاکرات ایران و غرب در ژنو منتشر کرده اند ، این مذاکرات ظاهرا در استانبول برگزار خواهد شد . اما سوال اصلی این است که آیا مذاکرات ایران با غرب تعیین کننده خواهد بود؟ به گزارش تابناک در 3/1/1391   ایران و آمریکا در روز های اخیر سیگنال هایی از خود بروز داده اند که می توان این سیگنال ها را بر نزدیکی دو کشور تعبیر و تلقی کرد. این سیگنال ها هم از سوی ایران و هم از طرف آمریکا نشان داده شده است .

تهیه کننده: د.ح.

به گزارش «تابناک» ، باراک اوباما در روز های اخیر اقداماتی را انجام داده و سخنانی را بر زبان رانده است که تحلیل گران مسائل سیاست خارجی آمریکا این مواضع را دال بر نرم شدن رویکرد آمریکا در قبال ایران ، در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و غرب ارزیابی کرده اند . 

بر اساس این گزارش ، «باراک اوباما» ابتدا در یک اقدام عملی ،  11 کشور را از اعمال تحریم نفتی علیه ایران معاف کرد و دولت وی اعلام نمود که تعداد این کشور ها ممکن است در آینده هم  افزایش یابد . به نظر می رسد که در روز های آینده کشورهای ترکیه ، هند و چین هم به این فهرست اضافه خواهند شد که در چنین شرایطی تقریبا تحریم نفتی ایران ملغی خواهد شد. 

علاوه بر این باراک اوباما علی رغم تکرار اظهارات سابق خود درباره ایران در پیام نوروزی خود به این نکته اشاره کرد که هیچ دلیلی وجود ندارد که دو کشور ایران و آمریکا به هم نزدیک نشوند. کارشناسان معتقدند که این سیگنالی برای نزدیکی آمریکا و ایران در آستانه دور جدید مذاکرات باید تلقی شود. 

این در حالی است که کارشناسان غربی سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین روز سال جاری در مشهد مقدس را هم نشانه هایی از تفاوت در نگرش ایران می دانند . این کارشناسان بر آن بخش از سخنان مقام معظم رهبری تکیه کرده اند که ایران هر گونه حمله به این کشور را در همان سطح پاسخ خواهد گفت . 

این کارشناسان این سخنان را این گونه تحلیل می کنند که ایران بین آمریکا و رژیم صهیونیستی تمایز قائل خواهد شد. بدین معنا که در صورت حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته ای ایران ، این کشور صرفا به تاسیسات رژیم اسرائیل حمله خواهد کرد و آمریکا را در این مساله دخیل نخواهد کرد. 

علاوه بر این همین تحلیل گران سفر اخیر محمد جواد لاریجانی دبیر کمیسیون حقوق بشر ایران به نیویورک را یکی از دلایل دیگر خود برای اذعان به نزدیکی ایران و آمریکا تلقی می کنند . لاریجانی در سفر اخیر خود به نیویورک ، صراحتا از تمایل ایران برای گفتگو با آمریکا سخن گفته و اظهار داشته بود که ایران هیچ مشکلی برای مذاکره با آمریکا نخواهد داشت . 

همه این تحلیل ها در حالی است که باراک اوباما اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با ایران دچار معضلی پیچیده شده است . چرا که از یک سو هر گونه حمله یا تجاوز نظامی وی به ایران قیمت سوخت و انرژی را در این کشور بالا خواهد برد و احتمالا باعث عدم اقبال مردم در انتخابات به وی خواهد شد. 

از سویی دیگر هم عدم حل مساله ایران هم نقطه ای منفی برای باراک اوباما است و جمهوریخواهان می توانند ادعا کنند که باراک اوباما هیچ توفیقی در این زمینه نداشته است و رای دهندگان را به سمت خویش متمایل کنند . لذا احتمالا باراک اوباما در روز های آینده خواهد کوشید که مساله ایران را مسالمت آمیز و با گفتگو ، بدون اینکه هزینه ای متوجه دو کشور شود حل کند . 

در حال حاضر مذاکرات 25 فروردین ، نقطه آغاز چنین فرایندی خواهد بود. آیا غرب می توانند همچنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشتند برای حل مشکلات خود با ایران و مردم ایران محترمانه رفتار کنند ؟ یا همچون سابق با لحنی متجاوزانه سخن خواهند گفت و بر مشکلات خود همچنان خواهند افزود؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد